סגור לתגובות על קורות חיים- הדור הבא

קורות חיים- הדור הבא

פורסם על ידי | 27 דצמבר, 2017 | السيرة الذاتية

سعيد ذيابات - السيرة الذاتية العصر الجديد

שינויים רבים מתרחשים בשוק העבודה, ושינויים אלו לא פוסחים על תחום הגיוס וההשמה: דיגיטציה של תהליכי מיון מועמדים כבר הפכה בשנים האחרונות לנישה בפני עצמה בקרב מפתחי התכנות והפלטפורמות שמיועדות לחברות כוח אדם, גיוס והשמה, וכמובן לארגונים גדולים. והשלב הראשון שיתמודד מול מערכות ״חכמות״ אלו הוא, איך לא, הקורות חיים.

נכון שיש טרנדים מעת לעת שמחפשי עבודה מאמצים בכתיבת קורות החיים, כמו הוספת תמונת פרופיל, או קישור לעמוד האישי ברשת לינקד-אין, אבל לעולם יישארו כמה כללי בסיס לכתיבת קורות חיים- כללים שלא ישתנו אך נצטרך לדעת איך להתאים אותם לשינויים הממוחשבים בתהליכי המיון והגיוס.

כתיבת ״תמצית״ לקורות חיים

אומנם מתחילים בסעיף שלא הרבה משתמשים בו אך חשוב מאוד. תמצית תגיע מיד אחרי הפרטים האישיים ותכלול 3 משפטים, ועדיף בבוליטים:
מה למדתי או מה ההכשרה שלי, מה הניסיון שרכשתי או מה אני יודע לעשות, ודבר אחרון- מה אני יכול לתרום לתפקיד שאני מגיש אליו. (החלק האחרון קצת טריקי כי התוכן שלו אמור להגיע מדרישות המשרה).
התמצית בעצם נותנת למי שמעיין במסמך ״הקדמה״ עליך ורצון להמשיך להתעניין בך במידה והתמצית כתובה בצורה טובה.

הוספת תכונות אישיות

בוא נודה בזה: כל מעסיק מחפש את העובד האמין, האחראי, בעל יכולת העמידה בזמנים וכולי- זה כבר מובן מאליו ולא מקובל לרשום בקורות חיים ואף יכול לפסול את המועמד אם דבר זה בולט בראש המסמך. למה? כי המגייס שעובר על עשרות קורות חיים למועמדים לכל משרה מחפש את המועמד שהצליח לתאר את היכולות שלו והכישורים שיש לו בתוך הניסיון או הלימודים שעבר, ולא באמצעות שימוש בבנק מילים ללא משמעות ואפילו ללא חיבור למשרה שהוא פונה אליה- כי אחרי הכל זה יכול להיות מיחזור מילים ממסמך אחר…

תבנית יצירתית

תמיד יישארו אלה שישתמשו בתבנית וורד שהורידו מאתר ״שמתמחה״ בכתיבת קורות חיים- אבל כמי שלא מאמין בתבנית אחידה לכתיבת קורות חיים, מודה שכאן אני מוכן לקבל שינוי: בעבר התבנית הייתה מבוססת על ״סעיפים״ ופרטים שצריך לכלול בקורות חיים, אבל התבנית שבאה לידי ביטוי כאן היא תבנית בעיצוב של המסמך, החל משימוש בפונט ייחודי לכותרות, או לחלוקת המסמך לאזורים לכל סעיף, ועד הוספת קישוטים ברוח התחום אליו פונה המועמד. יש המון תבניות כאלה שאפשר למצוא ברשת: להוריד, להוסיף את הטקסט שלך, ולשלוח.

הניסיון לפני ההשכלה

נהוג לרשום את ההשכלה לפני הניסיון- אבל זה לא באמת חוק! בעצם, אין חוקים לכתיבת קורות חיים! כל עוד לא סיימתם את התואר שלכם בשנה האחרונה, אין סיבה לרשום את ההשכלה לפני הניסיון. ואם אתם כבר כמה שנים במעגל העבודה, המגייסים לא באמת יתעניינו איפה למדתם ומתי. המגייסים לא יתעניינו בתחום הלימודים או ההכשרה, אז בכלל גם שנת הלימודים לא חובה לרשום- במיוחד אם אתם חוששים מאפליה על רקע גיל.

להבליט הישגים- לא פעולות שנעשו!

עולם העבודה משתנה בקצב מהיר- וזה תודות לעובדים תחרותיים ורודפי הישגים. מגייסים יחפשו את המועמדים שתיארו את מה שעשו והבליטו את האחריות שהייתה להם ואת ה-״ניצחונות הקטנים״ שהשיגו.
זה מצריך יצירתיות ויכולת ניסוח גבוהה על מנת למצוא את המושגים והמשפטים שיתארו בצורה הכי אטרקטיבית את מה שנעשה, ידגישו את האחריות וההובלה שהמועמד הוביל, ויעצים את התפקיד שהוא מילא וזה ימנף את קורות החיים בכמה שלבים למעלה בדרך לשלב מיון הבא.

לכתוב בשפת ״מכונה״

והכוונה היא לא ״לתכנת״ את קורות החיים- אלא להתאים את הנוסח והמושגים במסמך שיהיו קריאים על ידי תכנות איתור וגיוס מועמדים. הדיגיטציה העיקרית בתחום היא באמצעות מערכות לסינון מועמדים ומציאת קורות חיים של מועמדים מובילים מבין אלו ששלחו את קורות החיים שלהם למערכת- לרוב עיני המחשב יהיו הראשונות שיראו את המסמך ששלחתם עוד לפני שהמגייס יסתכל עליהם.
שימוש במילות מפתח, כתיבת מושגים ללא קיצור, והגיה נכונה של המושגים החשובים במסמך הם אלו שיעלו את הקורות חיים שלכם בחיפוש שיעשה המגייס ותזכו שהוא יעבור עליהם, ואלי לעבור לשלב הבא.
וטיפ קטן נוסף: תסתכלו על תיאור המשרה שפורסמה- ותשתמשו במושגים המקצועיים שהוזכרו שם.

קורות חיים של עמוד אחד

לא משנה כמה ניסיון יש לכם, כמה תעודות רכשתם, או בכמה פרויקטים חברתיים הייתם מעורבים- סביר להניח שמגייסים לא יגיעו אפילו להסתכל על העמוד השני של המסמך.
קורות חיים מוצלחים הם אלה שמתמצתים את כל ההישגים והכישורים שנרכשו אל תוך עמוד אחד- שעדיין יענה על דרישות המשרה, יבליט את הנקודות החשובים אצל המועמד, ויעמוד במבחן ״המכונה״.

התאימו בין הקורות חיים למשרה

כמה פעמים שמעתם יועצי קריירה ומומחים לתעסוקה שממליצים על הכנת ״כמה״ קורות חיים שמותאמים לתחומים שונים? האמת, אני לא יודע כמה זה נכון- כי הבסיס של עבודת הגיוס היא ה-״מאטצ׳ינג״ בין המועמד לדרישות המשרה- כלומר נדרשת רמת התאמה גבוהה של היכולות והכישורים שיש למועמד אל מול הדרישות והפירוט שהוזכר בתיאור המשרה, זה מחייב ביצוע התאמה ספציפית של כל מסמך קורות חיים שנשלח לכל משרה שונה שמגישים אליה מועמדות. זה אולי נראה כמו המון עבודה, אבל בטוח שזה הרבה יותר אפקטיבי.

תחסכו את השורה של יישומי המחשב

שימוש בוורד וגלישה באינטרנט הם כבר הרבה זמן כישורים בסיסיים שכל אחד אמור להכיר, כלומר לא יהיה לך ייחודיות מול שאר המועמדים בקטגוריה הזו. אבל כישורים כמו שימוש בפאוור פוינט, אקסל, שפות תכנות בסיסיות, שימוש בסביבות עבודה וכלים לניהול משרדי נחשבים וכישורים נחשקים ויכולים להיות כן מועילים בסעיף זה- והם גם לא קשים ללמידה! אפשר ללמוד כמה מהכישורים האלה באופן מקוון ולהוסיף אותם לקורות חיים.

לסיום, קורות החיים הם ״כרטיס הביקור״ של כל אחד!

נכון, המסמך נתפס כסיכום של כל ההתנסויות שלנו והאירועים שהתרחשו בחיים שלנו, אבל הוא מעבר לכל זה כלי שימושי ואסטרטגי לשיווק עצמי בעולם התעסוקה.
זהו מסמך שמטרתו להבין את המסר שמועבר ואיך הוא נתפס בעיני ומחשבות הצד השני- המגייס או איש משאבי האנוש- יותר מאשר ״כמה הוא נכון לגבי?״ המסמך והפרטים בו צריכים לעזור למגייס שקורא אותו לחבר בין הנקודות ולהבין שבעל המסמך מתאים למשרה אליה הוא הגיש מועמדות, אחרת, עדיף לו להמשיך למועמד הבא.
כשזה מגיע לחיפוש עבודה, אתה צריך למתג את עצמך כאיש הכי מתאים לתפקיד.

בהצלחה!
סעיד דיאבאת
مستشار توجيه مهني