סגור לתגובות על העסקת עובדים ערבים, אתגרים והטבות

העסקת עובדים ערבים, אתגרים והטבות

פורסם על ידי | 3 מרץ, 2018 | عام

توظيف عمال من المجتمع العربي, تحديات وإيجابيات!

הידעתם? בקרב מקומות עבודה רבים בישראל קיימת דרישה הולכת וגוברת לעובדים מן המגזר הערבי. אז אם אתם מעסיקים או עובדים מן המגזר הערבי, כדאי שתקראו את המאמר הבא!

בשנים האחרונות, אנו עדים לשינוי הדרגתי שחל בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל. מציאת עבודה עבור דוברי ערבית עדיין מהווה אתגר, אולם חלו כמה שינויים בתחום התעסוקה הישראלי שללא ספק הופכים את המשימה לקלה יותר, נגישה יותר ומשתלמת יותר – עבור המעסיקים וגם עבור העובדים.

• האוכלוסייה הערבית משכילה יותר:

בשנים האחרונות אנו עדים לשינוי שחל בקרב האוכלוסייה הערבית דווקא בתחום ההשכלה. המגמה החלה לפני כשלושה עשורים ולכן ניתן להניח כי רק תלך ותגבר עם השנים. המשמעות המעשית של הנתון הזה היא שיותר אנשים מן המגזר הערבי מוכשרים ליותר תחומים מבחינה אקדמית ולכן יכולים להשתלב בתחומים רבים יותר בשוק העבודה הישראלי.

• בפרט, השכלת נשים נמצאת במגמת עליה:

מחקרים מצביעים על שיעורי השכלה גבוהים יותר גם בקרב אוכלוסיית הנשים מן המגזר הערבי בפרט. מחקרים שונים בעולם מצביעים על יתרונות רבים שיש להעסקת נשים וביניהן, חריצות ואמינות. בנוסף, נשים רבות מן המגזר הערבי פתוחות יותר לעבודה ביישובים ובחברות מעורבות (ישראליות-ערביות).
חשוב לציין כי ממסך רשמי שהתפרסם על ידי כנסת ישראל בשנת 2016, עולה כי בשנים האחרונות נעשים ניסיונות רבים יותר לכוון את הנשים מן המגזר הערבי למקצועות עתירי ידע הכוללות בין השאר פתיחת תכניות חדשות והרחבה של תכניות קיימות.

אגב, חשוב לציין שהעלייה ברמת ההשכלה הגבוהה (תואר ראשון ושני) בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל כוללת גם שילוב גבוה יותר במוסדות אקדמיים מעורבים בישראל. בין השאר, שילוב זה גורם לפתיחות רבה יותר של עובדים ערבים בישראל לתכנים בשפות שונות מלבד ערבית, לרבות אנגלית ועברית. למעשה, ההשתלבות האקדמית ידועה כבעלת פוטנציאל גבוה להשתלבות גבוהה יותר בחברה בישראל.

• האוכלוסייה הערבית צורכת יותר שירותים:

בין התהליכים שעוברים על האוכלוסייה הערבית בישראל, קיימת גם צריכת שירותים רבה יותר. צריכת השירותים כוללת יציאה לבילויים, צריכת שירותי אינטרנט ומדיה, ובנוסף, היחשפות רבה יותר לתכנים מערביים-עולמיים מתחום התקשורת. מעבר למשמעויות שיש לשינויים אלה על החברה עצמה ועל דפוסי התנהגותה, שינויים אלה גורמים לדרישה רבה יותר של עובדים דוברי ערבית שיוכלו לספק מענה מתאים לאותם צרכנים מן המגזר הערבי. לכן, הדרישה לעובדים מן המגזר הערבי כיום הולכת וגדלה, הן מבחינת הצורך בעובדים עצמם והן מבחינת התחומים בהם הם מבוקשים.

• בנוסף לכל, מעסיקים יכולים לקבל סבסוד מהמדינה!

כיום, העסקת עובדים מן המגזר הערבי הופכת ליותר ויותר משתלמת, הן עבור העובדים מן המגזר הערבי והן עבור המעסיקים אשר זכאים להטבות מן המדינה. משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים הישראלי מציע מספר תמריצים כלכליים למעסיק שיבחר להעסיק עובדים בין התמריצים, ניתן לקבל סבסוד שכר לעובדים חדשים, המתייחס להעסקת עובדים מהאוכלוסייה הערבית בתחומי תעשייה שונים, מרכזי תמיכה טלפוניים ובשירותים עסקיים נוספים. כמו כן, קיים סבסוד שכר לעובדים שמוגדרים כמתמחים בענפי תעשייה המוגדרת כ"עתירת ידע". בנוסף, קיימים סבסודים על חלק מענפי הכשרת העובדים וכן, סיוע וקבלת תמיכה בתחום גיוס ואיתור עובדים מן האוכלוסייה הערבית.

לסיכום, אין ספק כי האוכלוסייה הערבית בישראל ובייחוד הצעירה יותר שבה, נדרשת לתחומים רבים יותר בשוק העבודה בישראל, ובנוסף לכך, גם מצדם של המעסיקים העסקת עובדים מן המגזר הערבי הופכת למשתלמת, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה איכותית.

מערכת מטלוב גאה לסייע הן לעובדים והן למעסיקים ומאחלת בהצלחה רבה לכולם!